Mød Fabian: Handelselev i Svejsehuset
af Lene Børgesen, dato Feb 1, 2024 8:00:00 AM
Fabian er ansat som Handelselev med speciale i Salg. Læs her, hvad hverdagen for en elev byder på i Svejsehuset, og hvad yngste skud på stammen bidrager med af nytænkning i svejsebranchen.
Kommer du i Svejsehuset, har du nok allerede haft fornøjelsen af at hilse på Fabian. Han startede nemlig i Svejsehuset for et år siden og er både at finde på telefon, mail, i butikken og gasgården.
At uddannelsen skulle have noget med salg at gøre, er faldet naturligt for Fabian, som tidligt begyndte at få interessen for faget:
"Jeg har altid solgt et eller andet. På efterskolen solgte jeg toast og nudler. Jeg fandt ud af at lave en forretning på det: Tjene penge, købe mere og så sælge mere. Jeg har også lavet reparationer af telefoner sammen med en ven, hvor jeg bookede aftalerne, og min ven reparerede," siger han.
Og så har han haft havefirmaet De Hurtige Havenisser, hvor han både stod for annoncering og udførelsen af arbejdet:
"Jeg lavede nogle reklamer for det på facebook. Det gik virkelig godt, vi fik en del kunder, som jeg og to kammerater så tog ud og lavede havearbejdet for," siger Fabian.
Fabian er primært i internt salg, hvor han behandler ordrer over web, mail og telefon. Næste emne på skolebænken og i Svejsehuset er indkøb.
Vægter det personlige salg højt
Nu er Fabian så landet i Svejsehuset, hvor han primært sidder i internt salg, men også har opgaver inden for digitalt salg, sociale medier og i ekspeditionen i butikken. Sideløbende med skoleforløbene bygges der mere og mere læring på - for eksempel indkøb, som er næste fag.
Men det personlige salg er det, der driver handelseleven allermest:
"Det med at have kundekontakt – ikke nødvendigvis fysisk. Men at man godt kan handle med hinanden, ”blive gode venner” med hinanden. Den relation kan jeg godt lide," siger Fabian og fortæller, at mange af kunderne også selv søger den personlige kontakt.
"Herude er mange af kunderne snakkesalige. Ofte kommer de ind i butikken og fortæller om deres behov. Det har ikke været så fremmed for mig at gå til kunderne, jeg har været vant til at hjælpe med at finde alt muligt for kunder, så det bliver ret naturligt," siger Fabian.
Fabian bag disken i Svejsehusets butik. Så kommer du i butikken eller gasgården, er der en stor chance for, at det er Fabian, du møder.
Optimering af online salg
På trods af værdien af den personlige kundekontakt arbejder Fabian også på et projekt, der handler om at optimere brugen af Svejsehusets webshop og hermed gøre det lettere for kunderne at handle online, når det passer dem:
"Et af de steder, jeg kan gøre en forskel er, at jeg kan være med til at optimere webshoppen. Det er allerede godt på vej," siger han.
Nogle af Fabians opgaver i denne forbindelse er det løbende arbejde med at optimere tekst og billeder - og en større interviewbaseret undersøgelse blandt Svejsehusets kunder om deres oplevelse af webshoppen.
En ny generation i Svejsebranchen
Med sine 19 år er Fabian den yngste i Svejsehuset, og kommer derfor naturligt med et andet syn på mange ting:
"Jeg kan hjælpe med flere ting. Jeg kan komme med ideer til noget, som ikke er på stedet nu, men som jeg allerede helt naturligt kan," siger Fabian.
Et eksempel er Instagram. For mange er Instagram og svejsebranchen ikke det mest naturlige match i verden. Men nu er Svejsehuset altså på instagram takket være Fabian, som har et klart mål med det:
"Pointen er ikke at få kunder, men mere at brande Svejsehuset. Så vi med vores indhold taler til den nye generation som skal ind i branchen," siger han.
Meget skal læres. Her gennemgår Svejsehusets Dennis Ussing forskellige svejseteknikker for Fabian.